Monday, September 12, 2011

Kek buah kukus

semalam saya telah menyiapkan sebiji kek buah kukus resepi dari Hanieliza.... tak tau laa sama ada dia nie cheff Hanieliza yang glamour tue atau bukan tp .... kalau chef Liza ni rasanya dok kat Kerteh jer...dia selalu jugak buat kelas masakan kat Kemaman nie....di bawah Kolej Komuiti...hanya bayar rm20 jer selama 2 @3 hari.... tp yang diajarnya sangat berbaloi....

lembab gitu keknya....

saya x pernah lai ikut kelas Chef liza nie...tu yang sedih nie....dah 2 kali saya tolak peluang belajar masakan dengan chef nie.....itu pon sebab x der orang yang nak jaga Kimmy...mertua saya ke Terengganu masa tue....biasanya saya tinggalkan  Kimmy ngan Mi dan Yah @ mertua saya...  kalau  saya ikuti kelas masakan @ jahitan di Kemaman nie...

Resepi nie sedap sangat....sy guna buah campuran yang dibeli kat Fast Bakery Kemaman...buahnya segar berbanding buah campuran dalam kotak di pasaraya tue......keknya pula....basah dan lembut gitu........x abis makan saya masukkan dalam peti ais...sebab rumah saya banyak sangat semut kecil@semut mayat..... jd keras laaa sikit nanti keknya....nak mkn kena kluarkan dulu...biar lembut semula.....

masa kukus pulak, saya gunakan tupperware ...tutup saja dengan penutupnya.....jd air kukusan x bercampur laa dengan kek....

Resepi : Kek Buah Kukus
Dari :  hanieliza

KEK BUAH KUKUS

Bahan:
200 gm butter
200 gm gula halus (saya gunakan gula perang) manis nie...lain kali saya kena kurangkan...jd 100 gm jer
300 gm tepung gandum ]
2 s/teh baking powder ] ayak
1 s/teh soda bikarbonat ]
3 biji telur
1 s/teh esen vanila
100 gm gula....cairkan kekuningan
250 gm buah campur

Cara:
1. Butter dan gula dipukul sehingga kembang.
2. Masukkan telur satu persatu dan esen vanila.
3. Masukkan bahan yg diayak dan buah campur. kena gaul sekali utk elakkan buah mendak ke bawah.
4. Masukkan gula yg dicairkan dan kacau rata.
5. Panaskan kukusan sehingga mendidih.
6. Kukuskan adunan kek selama 2 jam. Jangan biarkan air menitik dalam adunan kek.
7. Sejukkan kek baru dipotong dan hidangkan

4 comments:

LYAfrina said...

SEDAPNYER....
nk buat x pndai..takot x jd jer

LYAfrina said...

eyhh..dr kemaman??
sy on duk kmn gak:-)

H.J said...

sangat sedap kak..?nak try gak..haha

aisya said...

memang sedap....lembab-lembab gitu....bahan-bahan pon senang gak...

yup Lya...sy dok kat Kampung Geliga...:D