Wednesday, September 14, 2011

Masak itu mudah

Tak percaya ker dengan tajuk kat atas? Masak nie kira senang jer kan...sekarang nie pon budak darjah 4 pon dah boleh buat kek sendiri.... baru berumur 6 tahun pon dah boleh masuk kelas masakan... kita dulu mana ader kelas nie semua..nak belajar masak...ikut jer mak kat dapur nung....  kupas laa bawang tue, kacau-kacau le ape ader kat atas dapur tue..

Ika n Yaya pun suka jugak masuk kat dapur nie... lebih-lebih lagi kalau nak buat kek @ biskut... suka sangat laa... bagi jer kupas bawang merah dan putih pun dah seronok...

tp kan sekarang nie...pembantu yang paling sibuk ialah Kimmy ler...suka sangat ikut saya ke dapur. kKekadang tue saya tak pasang pagar, apa lai...cepat-cepat laa dia datang ker dapur... sepahkan apa yang ada ler... geram betoi...

Saya masak resepi nie pon sambil berdukung ngan Kimmy. Ari nie tak nak duduk kat bawah laa... Memang betoilaa kan...anak-anak yang BF ( breastfeeding) nie..memang manja kan...nak tinggal kejap pun susah...

Resepi nie saya dapat dari kawan sekerja saya semasa di Tadika Pertama....Resepi nie jugak boleh dimakan masa pantang. Gunakan minyak sedikit jer dan boleh letak halia banyak-banyak gitu... biar keluar angin dalam badan... ok laa jom semak resepi ....



Ayam masak Kunyit

Bahan-bahan:
ayam ( potong kecil dan rebus bersama kunyit serbuk) rebus biar sampai kering airnya
bawang putih
bawang merah
halia
kacang panjang
cili besar
daun bawang dan daun sup
kicap pekat (sedikit saja )

cara-cara:
masukkan minyak ke dalam kuali rebusan ayam yang telah direbus. campurkan bawang merah, putih dan halia bersama ayam... goreng sampai kekuningan.. dah masak...masukkan kicap dan sayur-sayur... siap..:D




Selain masak ayam kunyit nie...saya juga sempat buat sambal tumis daging...sambal tumisnya memang dah ada kat dalam peti. saya suka masak banyak terus... kalau nak masak masakkan yang menggunakan cili kering... saya hanya gunakan smbal nie jer..

Resepi sambal tumis
Bahan-bahan :
cili kisar
bawang merah dan putih

cara-cara:
goreng cili kisar terlebih dahulu... sampai garing ye... baru masukkan bwg merah dan putih yg telah dikisar halus..goreng semuanya sampai naik minyak, baru masukkan air asam, gula dan garam juga sedikit belacan.
siap.


Sambal Tumis Daging
daging dipotong nipis dan direbus terlebih dahulu... dah empuk ..masukkan sambal tumis.. goreng sampai
sebati.. rasa dulu.. kalau kurang garam @ gula... masukkan ye...ok..... siap

sedap dimakan bersama-sama nasi panas...dan sambal belacan... sy buat gak sambal belacan..tp x sedap laaa.....huhuhu... kena belajar lai dr My Mum...

ok laa...
tata titi tutu

No comments: